ANGGUR

Anggur (Vitis Vinifera L)

Anggur mengandungi banyak fosforus, mineral, vitamin A dan polifenol (sejenis agen antioksidan dan dapat membunuh virus).

ASAL

Anggur berasal dari Afghanistan hingga tebing Laut Hitam dan Laut Kaspian. Ia mula ditanam lebih kurang 4000 S.M. Taburannya meluas sekitar kawasan Mediterranean, Eropah Barat, India, China dan Jepun. Kini ia ditanam hampir di semua negara.

CIRI – CIRI MORFOLOGI

Pokok sedikit berkayu, memanjat, panjang 15-20m atau lebih lagi serta mempunyai sulur yang bercabang.
Daun jenis ringkas, kelihatan seperti tapak tangan manusia, bahagian tepi daun bergerigi, panjang 5-15cm, lebar 3-12cm.
Bunga berjambak kecil dan besar, berhadapan dengan tangkai daun, bunga sangat kecil, berbau wangi, warna hijau kekuning-kuningan.
Buah jenis beri bulat bebola, bujur telur atau memanjang 6-25mm, kulit buah masak warna hijau, kuning, merah ungu tua atau hampir hitam.

loading...

CARA HIDANGAN

Buah masak dimakan mentah, dicampur dalam salad buah dan sayur, dibuat jus, kordial, minuman bergas, ditinkan, dikeringkan, dibuat wain atau brandi.

KHASIAT MAKANAN

Buah Masak: (isi100g)-86g air, 12.8g karbohidrat, 0.5g protein, 0.3g lemak, 0.9g serabut, 0.06mg besi, 20mg fosforus, 9mg kalsium, 83 IU vitamin A, 0.1 mg vitamin B1, 0.06mg vitamin B2, 3mg vitamin C dan 0.2mg niasin.

Kandungan anggur berbeza-beza mengikut jenis kultivar dan cuaca. Tanaman secara besar-besaran juga mengalami perbezaan kandungan buah yang disebabkan keadaan cuaca, tetapi biasanya tidak begitu serius.

loading...

KHASIAT UBATAN

Akar: Air  rebusannya diminum untuk rawatan muntah-muntah, melawaskan buang air kecil, merangsang penghasilan susu dan rawatan penyakit tibi yang menyebabkan bengkak di leha.
Buah: Dimakan atau jus dijadikan tonik minuman, untuk tujuan melawaskan buang air kecil, rawatan batuk, mengurangkan panas badan dan mengeluarkan batu karang dalam sistem perkumuhan.

Penjagaan Kesihatan & Perawatan Alternatif

BACA JUGA
loading...

0 Ulasan