PETOLA SEGI

Petola Segi (Luffa Acutangula)


Jika anda memakan biji petola segi terlalu banyak boleh menjadi toksik. Petola segi tua mengandungi bahan julap yang boleh menyebabkan cirit-birit.

ASAL

Petola segi dipercayai berasal dari India.


CIRI – CIRI MORFOLOGI

Petola Segi sejenis pokok yang memanjat, batangnya bersudut 5 dan salurnya berbulu.
Daunnya ringkas yang mempunyai 5 hingga 7 sudut  dan berwarna hijau pucat.
Bunga jantan berjambak, bunga betina pula tunggal pada ketiak yang sama. Kelopak bunganya berwarna kuning pucat kembang waktu malam.
Buahnya berbentuk botol, bersegi-segi, panjangnya 15 hingga 50cm dan bergaris pusat 5 hingga 10cm.

loading...
CARA HIDANGAN

Buah Petola Segi yang muda boleh digoreng, dimasak, dibuat sup atau kari. Buah ini juga boleh dikeringkan atau dibuat jeruk. Buahnya yang matang tidak boleh dimakan kerana terlalu pahit


KHASIAT MAKANAN

Petola Segi mengandungi vitamin A, B dan C, beta-karotena protein, karbohidrat, besi, fosforus dan kalsium. Petola jenis ini juga mengandungi asid linoleik, asid oleic, asid palmitik, asid sapogenik dan amarin. Kandungan ini ada yang bersifat julap, boleh merawat demam panas dan penyakit kulit.

loading...
KHASIAT UBATAN

Biji: Digunakan untuk menggalakkan muntah dan sebagai julap
Daun: Ditumbuk lumat  dan ditempelkan pada kulit untuk merawat demam panas dan masalah kulit. Jus daunnya diminum untuk merawat ibu yang lepas bersalin

Penjagaan Kesihatan & Perawatan Alternatif
BACA JUGA
loading...

3 Ulasan

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  2. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    BalasPadam